Dorison, C., Lerner, J., … Ishii, T., … & Coles, N. A. (2022).

Dorison, C., Lerner, J., … Ishii, T.(石井辰典), … & Coles, N. A. (2022).
In COVID-19 Health Messaging, Loss Framing Increases Anxiety with Little-to-No Concomitant Benefits: Experimental Evidence from 84 Countries
COVID-19に関する健康情報を損失フレーミングで送っても、不安を増大させるばかりで利点はない:84ヶ国での実験的証拠
Affective Science.
https://doi.org/10.1007/s42761-022-00128-3

The COVID-19 pandemic (and its aftermath) highlights a critical need to communicate health information effectively to the global public. Given that subtle differences in information framing can have meaningful effects on behavior, behavioral science research highlights a pressing question: Is it more effective to frame COVID-19 health messages in terms of potential losses (e.g., “If you do not practice these steps, you can endanger yourself and others”) or potential gains (e.g., “If you practice these steps, you can protect yourself and others”)? Collecting data in 48 languages from 15,929 participants in 84 countries, we experimentally tested the effects of message framing on COVID-19-related judgments, intentions, and feelings. Loss- (vs. gain-) framed messages increased self-reported anxiety among participants cross-nationally with little-to-no impact on policy attitudes, behavioral intentions, or information seeking relevant to pandemic risks. These results were consistent across 84 countries, three variations of the message framing wording, and 560 data processing and analytic choices. Thus, results provide an empirical answer to a global communication question and highlight the emotional toll of loss-framed messages. Critically, this work demonstrates the importance of considering unintended affective consequences when evaluating nudge-style interventions.

この研究では、COVID-19に関する健康メッセージを、”損失” を強調するフレームで送る場合(例:もし△△をしなかったら、自分や他者を危険に晒すことになります)と、”獲得” を強調するフレームで送る場合(例:もし△△をしたら、自分や他者を守ることになります)で、思考・感情・行動に与える影響が異なるかを検討しています。その結果、損失フレーミングは獲得フレーミングに比べて強く不安を喚起することが、様々な国と地域を超えて確認されました。それ以外(行動意図、政策への態度など)へのフレーミングの影響は、国・地域によるばらつきも大きく、一貫した効果は認められませんでした。つまり損失フレーミングは不安を増大させるばかりで、特に行動を変えることはなさそうだということです。 *調査票の日本語訳および日本データの収集を井隼経子(福岡工業大学)・石井辰典(日本女子大学)・国里愛彦(専修大学)・角南直幸(Delaware Data Innovation Lab)・山田祐樹(九州大学)が担当しました(氏名は姓のアルファベット順)。この活動に際し、日本心理学会の「新型コロナウイルス感染拡大に関連した実践活動及び研究」の助成を受けました。