Ge, F., Syropoulos, S., Gensler, J., Leidner, B., Loughnan, S., Chang, J-H., Harada, C. (原田知佳), Mari, S., Paladino, M. P., Shi, J., Yeung, V. W. L., Kuo, C. Y., & Tsuchiya, K. (土屋耕治) (2022).
Constructivist Self-Construal: A Cross-Cultural Comparison.
構成主義的自己観: 異文化間比較
Cross-Cultural Research, 56 (1), 29-61.
Building on independent versus interdependent self-construal theory, three studies provide initial empirical evidence for a third way of construing the self: the constructivist self-construal. People with a constructivist view perceive the self as constantly changing (impermanence), as a collection of distinct phenomena from moment to moment (discontinuity), as lacking an essence (disentification), and as psychologically overlapping with other people and things in the universe (boundlessness/boundaries). In Study 1, we piloted a new Constructivist Self-Construal Scale and established preliminary evidence for the discriminant validity of the scale. Studies 2 and 3 found that across seven countries with diverse cultural backgrounds, the self was consistently cognitively represented on the four dimensions of constructivist self. People from collectivistic cultures where Buddhist philosophy is more prevalent tended to endorse the dimensions of the constructivist self-construal to a greater degree than people from other cultures. Implications regarding the development of the constructivist self-construal and future research recommendations are discussed.
相互独立的自己観と相互依存的自己観に対する第三の自己観 (構成論の考え方で自己を捉える構成主義的自己観) に関する実証的研究を行った。構成主義的な見方をする人は,自己を常に変化するもの (impermanence),瞬間から瞬間まで異なる現象の集まり (discontinuity),本質を持たないもの (disentification),心理的に宇宙の他の人や物と重なるもの (boundlessness / boundaries) として認識する。研究1では,新しい構成主義的自己観尺度を試験的に作成し,その尺度の妥当性を検証した。研究2と3では,多様な文化的背景を持つ7カ国において,自己は一貫して構成主義的自己の4つの次元で認知表現されていることを明らかにした。また,仏教思想が浸透している集団主義的な文化圏の人々は,他の文化圏の人々よりも構成主義的な自己の次元をより強く支持する傾向があった。構成主義的自己観の発展に関するインプリケーションと今後の研究への提言が議論された。