Imai, M., & Masuda, T. (増田貴彦) (2013). The role of language and culture in universality and diversity of human concepts. In M. Gelfand, C-Y, Chiu, & Y-Y, Hong (eds.), Advances in culture and psychology (Volume 3), pp. 1-61. New York: Oxford University Press. ISBN: 9780199930449
The influence of language and culture has been investigated across different research discipline such as anthropology, cognitive psychology, and cultural psychology, but such research all tends to ask whether the language (or culture) influences cognition in general, without clearly specifying what is meant by “language” or “culture.” This chapter proposes an alternative approach, whose aim is to specify a complex interplay among various factors–including unversal cognitive constraints, langage-specific biases, and culture-specific cognitive styles–to account for people’e behavior in a given cognitive task and the developmental trajectory of that behavior. To establish this point, four research programs examining the roles of language and culture in terms of construal and organization of object, relations among objects, and actions are reviewed.
言語と文化が、人間の心理プロセスに及ぼす影響は、人類学・言語学・心理学など様々な分野において検討されてきたが、多くの場合、自らの理論的主張が先行し、影響は「あるか?ないか?」という議論に終始しがちであり、影響の度合いからデータを詳細に検討するという試みは十分になされてこなかった。本章では、過去の心理言語学・認知心理学の研究をレビューし、言語の統語的あるいは語用論的側面が、心理プロセスに影響を与えた例、また、言語の影響を受けずに普遍的心理プロセスが見出された例について紹介している。最後に、言語と文化の定義の問題、および言語と文化のいずれが心理プロセスにより強く影響を与えるのかについての問題についての議論を紹介している。