Nozaki, Y. & Kobayashi, R. (2023).

Nozaki, Y. (野崎優樹) & Kobayashi, R. (小林亮太) (2023). 
Instrumental motives in emotion regulation of one’s own and others' anger: Testing cross-cultural similarities and differences between European Americans and Japanese.
自他の怒り情動調整における道具的動機:ヨーロッパ系アメリカ人と日本人を対象とした文化間共通点と相違点の検証
Journal of Cross-Cultural Psychology, Advance online publication. https://doi.org/10.1177/00220221231212176

Instrumental motives, such as increasing negative emotions to facilitate performance, are one of the primary motives in regulating one’s own emotions (i.e., intrinsic emotion regulation) and others’ emotions (i.e., extrinsic emotion regulation). However, most instrumental emotion regulation research has been conducted in Western countries, even though desired emotions, such as anger, could vary across Western and Eastern cultures. This research investigates cross-cultural similarities and differences between European Americans and Japanese in instrumental motives for regulating one’s own (Study 1) and others’ anger (Study 2). To this end, the two preregistered studies used the context of playing an aggressive or nonaggressive computer game, a common methodology used in previous research on instrumental anger regulation. The results showed that both European Americans and Japanese significantly preferred angry stimuli for themselves and their partners before playing an aggressive game over a nonaggressive one. We also found that European Americans preferred anger stimuli significantly more than Japanese, although these cultural differences were neither large nor robust. Furthermore, individual differences in the perceived utility of anger were positively associated with a preference for angry stimuli, whereas cultural self-construals were not significantly associated with a preference for angry stimuli among either European Americans or Japanese. This research provides novel evidence for the cross-cultural similarity of instrumental anger regulation in both intrinsic and extrinsic emotion regulation between European Americans and Japanese.

パフォーマンスを上げるためにネガティブ情動を高めるといった「道具的動機」は,自分自身の情動や他者の情動を調整する際の主要な動機の1つである。しかし,怒りなどの情動の望ましさは欧米と東洋の文化圏で異なる可能性があるにもかかわらず,道具的情動調整に関する研究のほとんどは欧米諸国で行われていた。本研究では,ヨーロッパ系アメリカ人と日本人を対象とし,自分の怒り(研究1)と他者の怒り(研究2)を調整する道具的動機の文化間の共通点と相違点を検討した。この2つの研究は事前登録を行い,道具的怒り調整に関する先行研究でよく用いられる,攻撃的または非攻撃的なコンピューターゲームをプレイするという文脈が用いられた。実験の結果,ヨーロッパ系アメリカ人も日本人も,非攻撃的なゲームよりも攻撃的なゲームをプレイする前に,自分自身やパートナーが怒り音楽を聞いたり,怒り記憶を思い出したりすることを,有意に選好することが示された。また,ヨーロッパ系アメリカ人は日本人よりも,この状況で怒り刺激を有意に強く選好することが明らかになったが,これらの文化差は大きくも頑健でもなかった。さらに,ヨーロッパ系アメリカ人と日本人ともに,怒りの有用性知覚の個人差は怒り刺激の選好と正の相関を示したが,文化的自己観は怒り刺激の選好とは有意な相関を示さなかった。本研究は,道具的動機に基づく怒り調整が,自他の情動調整の両方において,ヨーロッパ系アメリカ人と日本人に関して文化間で共通点が見られることを示す新しい証拠を提供するものである。